SUPERFOODS

Superfoods eller super fødevarer er navne som bruges for visse typer af mad, der er særligt rige på sunde næringsstoffer, blandt andet vitaminer og mineraler. Kendte fødevarer, som ofte kaldes superfoods er blåbær, broccoli og spinat, men de seneste år er stadig flere eksotiske planter kommer til – fx chiafrø og quinoa.

Der findes superfoods indenfor både frugt og grønt, mel og nødder. Der er mange fordele ved at indtage superfoods, både hvad angår sundhed og skønhed. Du kan indføre enhver superfood i din daglige kost derved fremme dit overordnede energiniveau og sundhed.
Og så smager de fantastisk.

14 superfoods du skal kende

Her finder du 14 forskellige superfoods du er nødt til at kende, der alle vil forbedre din sundhed og booste dit energiniveau. Det er nemt at få flere superfoods ind i din kost – se de små tips ved hver ingrediens.

AVOCADO 
Udover de gode fedtsyrer, så indeholder avocadoen 12 ud af de 13 vitaminer, der findes, og en masse mineraler. Det er nemt at tilføje mere avocado i sin kost. Man kan for eksempel sagtens lægge et par skiver i sandwichen, og så er de et godt tillæg til næsten enhver salat eller smoothie.

GOJIBÆR 
Hvis man føler sig lidt sløj, kan gojibær være en god hjælper. De indeholder blandt andet alle de essentielle aminosyrer, vi har brug for, 500 gange mere C vitamin end appelsiner, og er sprængfyldt med antioxidanter. De er utrolig gavnlige for det generelle helbred og energiniveauet. Friske gojibær kan være svære at skaffe men fås nemt i den tørrede variant, som er en god erstatning til sukkerfyldte rosiner. Du kan for eksempel tilføje dem til boller eller til din havregrød om morgenen eller i pulverform som du kan tilsætte din smoothie eller grød.

BULGUR 
Bulgur er et sundere alternativ til ris. Det indeholder protein, jern, og flere forskellige vitaminer. Det er mere nærende og mere mættende end de hvide ris er. Bulgur kan bruges i supper for at gøre den tykkere, eller endda spises til morgenmad med bær ligesom havre. Smager bedre end du tror.

NØDDER
Hvis man mangler en hurtig snack, er nødder som valnødder, mandler, pinjekerne og pistacienødder gode bud. Alle indeholder de nemlig noget forskelligt, der gavner kroppen. Valnødder har et højt indhold af serotonin der er med til at påvirke det gode humør. Mandler er en glimrende kilde til de gode fedtstoffer, kroppen har brug for. Pinjekerner og pistacienødder byder på en række forskellige vitaminer og mineraler. Hvis man blander dem alle, tilføjer honning og gojibær, har man en super snack i form af en granola.

ANANASKIRSEBÆR
Prøv en sund og usædvanlig snack der smager fantastisk? Prøv ananaskirsebær! Disse bær er fyldt med vitaminer, blandt andet vitamin B12, A og C. Ananaskirsebær har desuden et højt indhold af protein, hvilket betyder, at du hurtigere vil føle dig mæt. De små gyldne bær er også en god kilde til bioflavonoider, som hjælper med at fremme dit overordnede helbred. Brug de tørrede ananaskirsebær i en hjemmelavet frugtmix og i frugtsalater. Du kan også bruge ananaskirsebærret i kager og cookies.

MATCHA
Matcha grøn te-pulver er undervurderet. Denne superfood hjælper med at booste din energi, forbedre din overordnede sundhed. Matcha er en enestående kilde til potente antioxidanter, klorofyl, aminosyrer og vitaminer. Faktisk har matcha den højeste procentdel antioxidanter af alle superfoods. Det indeholder L-theanin, som hjælper med at fremme “ et klart hoved” Du kan bruge den grønne matcha-te i kager, cookies, cocktails, smoothies, grød og selvfølgelig drikke den som te.

 

Du skal kende

KOKOS
Kokosnød er en superfood i sig selv. Mange af os bruger kokossmør- og olie, eller drikker kokosvand- og mælk. Kokosmel har et højere fiberindhold end andre melsorter, og har desuden et rigt indhold af protein. Kokosmel er let og blødt og perfekt til pandekager og giver et naturligt skud sødme.

SORTE RIS 
Sorte ris har en af de højeste niveauer af antioxidanten anthocyanin, som man også finder i blåbær og brombær. Sorte ris er ikke dyre, så du kan nemt integrere det i din spiseplan. Har du ikke prøvet endnu, gør det.

GRØNKÅL 
Hele kålfamilien har et højt indhold af vitaminer, mineraler og kostfibre, men grønkål har lige det ekstra, der gør den super. Sammenlignet med andre kålarter indeholder grønkål flere vitaminer såsom både A, B og C og en masse jern.

CHIAFRØ 
Dette lille frø har nærmest superkræfter. Blot to skefulde indeholder mere kalk end to glas mælk, mere omega-3 end en laksefilet og flere antioxidanter end blåbær, som jo nærmest er udråbt kongen af antioxidanter iblandt frugt. Chiafrø har så mange positive egenskaber, så brug det lystigt og er gode i smoothies, salater eller måske som drys ovenpå yoghurten.

RØDBEDER
Den røde rodfrugt indeholder en lang række vitaminer og mineraler. Rødbeder er i sæson året rundt og kan bruges rå i salater eller juices og drikkes – og så tilføjer de en fantastisk farve til dine retter. Du kan også bruge tørrede rødbeder i pulverform i smoothies, grøden eller måske som drys ovenpå yoghurten.

BLÅBÆR
Blåbær har længe været hyldet for deres utroligt høje indhold af antioxidanter. Men hvis det er svært at skaffe friske blåbær, så brug endelig frosne. Det viser sig nemlig, at blåbærrenes indhold af antioxidanter ikke påvirkes af frost, så man kan roligt samle et helt lager. Eller brug blåbær tørret pulverform i smoothies, grøden eller måske som drys ovenpå yoghurten.

ROSENKÅL
Rosenkål er rig på vitamin C, vitamin K, vitamin B6, fibre, kalium og jern. Der findes mange opskrifter med rosenkål, så du kan helt bestemt finde dine egne personlige favoritter med den grønne sundhedsbooster.

QUINEA
Quinoa er et lille frø, der er kendt for at være superfood på grund af sit store indhold af fibre, protein og sin sunde fedtsyreprofil. Det gavner både mæthed og fordøjelsen godt at spise quinoa.

BROCCOLI 
Broccoli bliver vel anset som noget af det sundeste, man kan sætte på bordet og dét med rigtig god grund. Det er den grøntsag, der indeholder flest C vitaminer. Og for at nævne flere af broccoliens positive egenskaber, så den både kaloriefattig og fiberrig. Broccolien kan ristes med ekstra jomfru olivenolie og hvidløg og bliver et lækkert tilbehør.

ECOMIND

Always Organic
Superfood • Rawfood • Functional food
Be Energized. Stay Focused. Go Green.

MATCHA TEA SUPPORTS THE IMMUNE SYSTEM. Matcha green tea fortifies the immune system with antioxidants. MATCHA TEA BOOSTS THE METABOLISM. Effectively burns fat and helps with weight loss. MATCHA TEA ARE A NATURAL DETOX. Detoxifies, cleanses and charges the body naturally. MATCHA TEA PROVIDES YOU WITH SLOW RELEASE ENERGY. Boost your energy level without the subsequent caffeine crash. MATCHA TEA ENHANCES YOUR MOOD. Promotes mental focus, relieves stress and reduces anxiety. MATCHA TEA HAS ANTI-INFLAMMATORY PROPERTIES. Helps to protect against harmful bacteria and virus MATCHA TEA GIVES YOU HEALTHY SKIN. Polyphenols found within green tea can help to prevent UV skin damage. MATCHA TEA IS AN ANTIOXIDANT SUPERFOOD Contains 137 x more antioxidants than regular tea. Matcha is rich in catechins, which act as natural antioxidants. MATCHA TEA RICH IN FIBER, CHLOROPHYLL & VITAMINS. Provides vitamin C, selenium, chromium, zinc, and magnesium. MATCHA TEA ARE AN ORGANIC SUPERFOOD. MATCHA TEA ARE RAW FOOD AND MATCHA TEA ARE FUNCTIONAL FOOD
da_DKDA